SEARCH PROFESSORS


Our Faculty


JULIANNA RAMÍREZ

Dr. Julianna Ramírez

Professor / Researcher

University Of Navarra
Contact
julianna.ramirez@pucp.edu.pe

DEGREES AND CERTIFICATIONS

Professor Ramírez holds a Doctorate in Communications and an Executive Media MBA from University of Navarra, Spain, a Master’s degree in Social Management from Pontificia Universidad Católica del Perú, a postgraduate diploma in Corporate Communication from ESAN University, and a Bachelor’s degree in Communications from University of Lima, Peru.

 

PROFESSIONAL EXPERIENCE

Professor Ramírez has worked in several companies, such as RPP Group, the Ministry of Education, Ministry of Health, Onda Azul Radio in Puno, University of Lima, and El Comercio newspaper. She worked as an intern at Prisa Group – Radio Cadena Ser in Spain. She teaches the graduate courses related to corporate social responsibility and corporate communications in several Peruvian universities. She has experience in corporate social responsibility, the design of social projects, social marketing, and corporate communication. She is member of the ISO 26000 National Mirror Committee in Peru. Professor Ramírez frequently writes for the following Peruvian magazines: “Comunicación e Imagen”, “Stakeholders” and “Conexión ESAN”. She received the “Who is Who in the World” international prize in 2015. She was a Researcher at the Scientific Research Institute (IDIC) at the University of Lima.

 

PUBLICATIONS

Professor Ramírez is the author/coauthor of the following books and book chapters:

  • Ramirez, J. (2020). El poder de las campañas sociales en la radio. El caso del Grupo RPP en Perú. In Ramírez, J. & Durán, F. (Ed.), Escenarios sobre violencia, comunicación y organizaciones. Una discusión abierta en el contexto Iberoamericano (pp. 525-578). Chiapas: Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Autónoma de Chiapas.
  • Ramirez, J. (2019). Responsabilidad social y reputación corporativa. In Jáuregui, K., Ventura, J. y Gallardo, J. (Ed.), Responsabilidad Social y Sostenibilidad Empresarial (pp. 405-443). Lima: Pearson.
  • Ramírez, J. (2015). La radio peruana y las campañas sociales: Características e impacto. Foro de investigación en comunicación 2014. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos.Madrid: Publicaciones CEU.
  • Ramirez, J. (2015). Responsabilidad social y comunicación corporativa: Experiencias de gestión de la responsabilidad social en las organizaciones públicas, privadas y del tercer sector en el Perú. El caso de los proyectos sociales de las empresas: BBVA- Continental, Petroperú y Caritas del Perú.Foro de investigación en Comunicación 2014. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos. Madrid: Publicaciones CEU.
  • Ramirez, J., & Villacorta, M. (2014). Responsabilidad social en las empresas de comunicación. El caso de ATV, radio capital y diario Perú 21(pp. 186). Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
  • Ramirez, J. (2006). La responsabilidad social en las empresas de comunicación. Caso peruano. Periodismo y democracia. ASDI – FOJO.

Professor Ramírez is the author/coauthor of the following papers published in peer-reviewed journals:

  • Peñaflor, R., San Agustín, M. V., & Ramirez, J. (2020). Business Ethics Crisis and Social Sustainability. The Case of the Product “Pura Vida” in Peru. Sustainability, 12(8), 18. DOI: 10.3390/su12083348
  • Sanagustín, V., Ramirez, J., & Peñaflor, R. (in press). Feminine and Religious leadership. A long term company mode. To appear in Cauriensia, XV.
  • Ramirez, J. (2015). Creación de reputación corporativa mediante la adecuada gestión de la responsabilidad social. Estudio de caso de las empresas: BCP, KIMBERLY CLARK Y AFP INTEGRA-SURA. European Scientific Journal, 11(14), 85-105. contact@eujournal.org
  • Ramirez, J. (2014). Entre el derecho a la información y la responsabilidad social de las empresas de comunicación 6 peruanas. Estudio de tres casos: ATV Televisión, Radio Capital y Diario Perú21. Revista DERECOM(16), 108-131.
  • Ramirez, J. (2012). Responsabilidad social en los medios de comunicación: Utopía o realidad. Algunos pasos a tomar en cuenta para lograr una gestión de la responsabilidad social en los medios de comunicación. Revista Correspondencias y Análisis, 2, 99-109.

 

CURRENT POSITION

She currently is a Director of Communication and Sustainability, Professor and Researcher at CENTRUM PUCP Business School.